Stockholms Sportvagnsklubb körde sin final för SSK-serien på Gelleråsbanan i Karlskoga. Det var rimfrost som mötte deltagarna när de vaknade på finaldagen, men temperaturen steg snabbt och vi fick en härligt solig höstdag. Närmare hundra förare hade samlats för att göra upp vem som skulle vinna vilken klass i år. Ginetta G20 Cup körde också sin final denna dag och de fick äran att inleda dagens tävlande. De körde ett heat medan alla andra körde två heat. På den kalla och upptorkande banan var det inledningsvis väldigt halt. Flera bilar kanade av och det blev även lite närkontakt. Axel Mörner tog pole före Tintin Kanrell, Jeff Steinmetz och redan klare mästaren Gabriel Blomberg. Mörner tog starten, men han uppvaktades snart av både Blomberg och Kanrell. Efter några varvs kamp ryckte Blomberg ifrån och vann före Kanrell och Mörner.
VOC-Racing, Klass 1 och Classic Standard körde som vanligt tillsammans. Marcus Söderqvist (Classic Standard) startade från pole före Christoffer Graff (VOC), Axel Hellsten (VOC) och Jimmy Eriksson (VOC). Det blev en kamp mellan dessa herrar i täten, men Söderqvist snurrade av och Graff tvingades bryta. Eriksson vann med 1.5 sekund före Hellsten och Tim Svensson kom trea. Denna trio hade alla fortfarande chansen att vinna mästerskapet när sista racet skulle köras. Starten gick bra, men när hela fältet kom ned till Ejesvängen blev det allt för många bilar på för liten yta. Ett flertal bilar buffade på varandra och när röken hade lagt sig stod Eriksson kvar med skadad hjulupphängning. Hellsten linkade till depån och bröt! Racet blev en kamp mellan August Krokström och Graff och det blev Krokström som vann med endast 0.7 sekunder tillgodo till Graff. Erik Halvorsen kom trea. Tim Svensson körde i mål på femteplats, och eftersom både Eriksson och Hellsten brutit trodde Svensson att han hade vunnit serien, men det visade sig att han hade kört utanför banan i starten varför han fick 30 sekunders tillägg och därmed gick segern till Eriksson före Hellsten och Svensson. I SSK-klasserna måste man räkna bort sina två sämsta resultat, men den som fått mest poäng totalt utan borträkning oavsett klass blir SSK-mästare och normalt sett brukar den som vinner den klassen med flest bilar även bli SSK-mästare, men i årets rekordjämna serie blev det Axel Hellsten som blev SSK-mästare, trots att han alltså inte vann sin klass!
Marcus Söderqvist vann båda racen i Classic Standard och han vann även serien. Samma sak gjorde Ove Ring i Klass 1.
I Renault Junior Cup tog Oscar Hillström pole före Henric Skoog och Niklas Fredholm. Hillström lyckades hålla undan och vinna sin första seger före Skoog och Lina Björklund. Skoog var därmed klar mästare i årets Junior Cup. I andra racet krokade Hillström och Skoog ihop på första varvet och Björklund tog hand om ledningen. Bakom henne kämpade Philip Larsson och Fredholm om de resterande pallplatserna. Fredholm låg på andraplatsen ett tag, men fick till sist ge sig för Larsson. Fredholm var ändå nöjd med sin tredjeplats, för det var hans första pallplats någonsin!
I Formula Basic brukar vi få se härliga fighter om ledningen varje gång de kör. Den här gången blev scenariot något annorlunda. Robert Svensson tog ledningen från pole och kunde vinna båda racen ganska enkelt, men bakom honom var det desto mera fight. Årets rookie Robin Friskopps, som satt i en racerbil för första gången någonsin vid licenstagningen i våras har utvecklats fort under säsongen och nu gav han Ida Granegärd en ordentlig fight! De bytte positioner med varandra ideligen. Mot slutet av racet verkade Granegärd ändå ha fått grepp om Friskopps, men han lyckades stressa fram ett misstag från Granegärd så han tog sig förbi och han tog därmed sin första andraplats i karriären. Scenariot blev likadant i andra racet, men på näst sista varvet fick Friskopps ett hjul utanför banan och han vände runt och höll så när på att dra med sig Granegärd i fallet. Båda kom igång igen med Granegärd före Friskopps i mål. Svensson vann både SSK-serien och Factor-X Cupen före Tommy Östgaard, (som missade finalen på grund av att han tävlingsdebuterade i Formel Renault i England), Granegärd och Friskopps. Svensson satte dessutom nytt banrekord.
Heatet med Klass 2, 3 och Classic var största heatet denna helg med 24 bilar på startlinjen! Patrik Skoog tog pole före Johan Wärnbring och Anton Gruffman. Det blev fight direkt in i första kurvan mellan Skoog och Wärnbring. Skoog snurrade på sina kalla däck, men tappade inte så många placeringar. Han kom snabbt igång och började köra upp sig igen. Wärnbring byggde upp en lucka ned till övriga fältet, men efter halva racet stannade bilen plötsligt! Skoog vann racet före John Erik Öberg och Kenneth Pantzar i klass 3C. Gruffman vann 3B före Aleksander Schjerpen och Thomas Solberg. Per Gustavsson vann 3A före Lars Brandström och Eivind Nersnes. I Klass två var det en hård kamp mellan Reine Bergström och Malin Hellman/Johansson. Den slutade med att båda hamnade utanför banan. Bergström var lite brysk, men han klarade sig och han vann racet före Hellman/Johansson och Ingvar Nilsson. I Classic vann Gunnar Olárs före Jörgen Adlén.
I andra racet fick Wärnbring problem redan innan start. På uppvärmningsvarvet dog bilen två gånger, men han fick fart på den igen och han lyckades återta sin startposition så att han var med när starten gick. Det hjälpte dock inte för Skoog var ruskigt snabb idag. Det är inte ofta Wärnbring får stryk, men idag skiljde det faktiskt 22 sekunder upp till Skoog som även satte nytt banrekord för Klass 3! Pelle Mattsson kom trea. I 3B vann Schjerpen före Gruffman och Anders Fridh. 3A vanns återigen av Gustavsson före Brandström. I Klass 2 blev det en ny kamp mellan Hellman/Johansson och Bergström. Den här gången vann Hellman/Johansson, men det hjälpte inte för Bergström vann serien ändå… Gunnar Olárs var den ende som tog målflagg i Classic och han vann därmed serien. Per Gustavsson vann serien i 3A. I 3B blev det helnorskt med Steffen André Feet som vinnare före Schjerpen och John B Roligheten. I 3C vann Wärnbring före Skoog och John Erik Öberg.
För första gången i år fick vi se Porscheklassen i ett eget heat. Markus Norström vann båda heaten enkelt före Öyvind Nilsen. Kenneth Pantzar kom trea i första racet och Öyvind Kristensen kom trea i andra.
Lars Wiezell kom till start i Stefan Jacobssons Camaro i Klass 3 C. Wiezell är känd inom motorkretsar som ”RBC-Generalen” då han arrangerar en serie för hyrkartar i Stockholm sedan 2001. Han kom själv på andraplats i klassen för förare över 33 år efter Leif Severin. (Joakim Darbom vann ungdomsklassen). Jacobsson hade i något svagt ögonblick lovat att den som vann skulle få köra SSK-finalen i hans Camaro. Då Cevrien fick förhinder gick chansen till Wiezell som tackade för förtroendet med att köra i mål på sjätte och femte plats. Han har viss racingerfarenhet då han har kört sporadiskt de senaste 10 åren, framför allt långlopp. Han var nöjd med sin insats och framför allt var han nöjd med att han kunde lämna tillbaka en hel bil efter racen!
Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se