Den 19-20 juni avgjordes deltävling 2 i SSK-serien 2021 på Falkenbergs Motorbana.
På grund av coronarestriktioner i våra grannländer påverkas antalet startande något, då flera förare från bland annat Norge och Danmark vill komma och delta i SSK-serien, men detta är inte möjligt i dagsläget. På Falkenbergs Motorbana körde alla SSK-klasser, men även BMW Cup, Aqulia och långloppserien NSHC. Här följer en kort sammanfattning hur det gick i SSK-klasserna.
SSK Klass 3A
Joel Thoren från Mark hade planerat att ta över serieledning i klass 3A med sin BMW 328. Men det började inte riktigt som han hade planerat… Joel började ändå kvalet bra och var snabbast, vilket gjorde att han startade i pole position i race 1. Där gick allt bra till en början och Joel var i ledning på den varma banan där däcken tog mycket stryk i samtliga klasser. När ett varv återstod började Joels BMW låta illa, det visade sig att motorn inte fick tillräckligt med bränsle och han fick bryta. Då passade Anton Bergström från Eskilstuna på att köra om och i mål som oväntad segrare i sin Citroen DS3. Trea i mål blev Kevin Blomberg från Harplinge i en Ginetta G40.
Till race 2 hade Joel fixat felet på sin BMW och trots att han missade starten kunde han köra upp sig till ledning och vinna med betryggande avstånd till tvåan, som blev Anton Bergström, trea slutade återigen Kevin Blomberg. Trots inledningen på helgen leder nu Joel SSK klass 3A totalt.
SSK Klass 3B
Klass 3B är en av klasserna där vi haft få startande i inledning av säsongen, men till Raceweek ryktas det om att det dyker upp fler. Mats Blomqvist från Alingsås ger inte upp för det, utan kämpar på med sin Nissan 200SX. Mats hade nog det största leendet av alla när han klev ur bilen efter helgen. Så kul hade han definitivt. 🙂 Vinst i helgens båda lopp blev resultatet.
SSK Klass 3C
Enligt flera konkurrenter är det nästintill omöjligt att vinna över Samuel Johansson på hans hemmabana, han skulle i princip vinna även om han hade ögonbindel har vi hört!? Men i helgens första race var det riktigt nära att det inte blev någon seger. Samuel gick ut hårt med sin BMW M3 E36 och hade ledningen före Leif Andersson från Årjäng i en Sunbeam GT44 och trea låg Peter Eriksson från Flyinge i en Porsche 997. Många trodde att det skulle bli en enkel seger för Samuel, men mot slutet började däcken ta slut och gänget bakom tog in rejält. När drygt tre varv återstod var Leif ifatt och försökte ta sig förbi. Men Samuel har rutin och körde defensivt för att behålla ledningen, vilket han också gjorde. Samuel vann med en hårsmån före Leif i mål. Trea blev Peter Eriksson.
Till race 2 var hade mekanikerna kollat över Samuels BMW och nu var bilen som ett strykjärn på banan. Inget att klaga på. Han tog ledningen direkt och drog ifrån rejält. Konkurrenterna hade inte en enda chans idag, även fast dom försökte. Samuel vann med hela 26,3 sekunder till tvåan som återigen blev Leif Andersson. Trea blev Peter Eriksson som var nöjd med dubbla tredjeplatser. En annan förare som var nöjd efter helgen i Falkenberg var Mattias Ekström från Gråbo som nu äntligen körde sin första hela tävlingshelg med sin nybyggda Volvo C70. Nu ska det bara byta ut lite delar så kommer han snart vara med och slåss om pallplatserna. Se upp! 🙂 Samuel leder SSK Klass 3C totalt.
Renault Junior Cup
I ungdomsklassen var frågan vem som skulle rå på Faluns just nu snabbaste förare – Kristoffer Norling. Kristoffer som vann dubbelt i premiären hade inget annat i sikte även denna helg. Snabbaste förarna bakom just nu är Eddie Ramirez Eriksson, William Bengtsson, Aleksander Björk och Albin Lennström. Debutanten från Tjörn – Harley Karlsson gjorde tvåa bra lopp denna helg när han slutade fyra i båda. Snart pallplats på gång!? I race 1 var det åter Kristoffer som drog upp tempot efter starten och drog i från meter för meter, varv efter varv. Han vann också med 13.9 sekunder till tvåan som blev Eddie Ramirez Eriksson från Värnamo. Det var stenhård fajt om tredjeplatsen mellan William Bengtsson från Norberg och tidigare nämnda Harley Karlsson. William som kört i klassen tidigare säsonger visade rutin och knep den sista pallplatsen.
I race 2 var det nästan samma trio i toppen inledningsvis. Men när Eddie Ramirez Eriksson försvann ur tävlingen öppnade det upp för andra förare bakom. Alexander Björk från Vretstorp som också är debutant i år klev fram och gjorde ett strålande race. Alexander körde upp sig till en tredjeplats före Harley Karlsson och Albin Lennström. Han höll undan för sin konkurrenter och slutade trea. Därmed tog Alexander sin första pallplats i klassen. Framför kämpade Kristoffer Norling och William Bengtsson om första- och andraplatsen. Men Kristoffer vann återigen dubbelt och leder nu klassen totalt på maximala 400 poäng.
VolvoCupen
Sveriges snabbaste tjej är just nu Sanna Andreasson från Gråbo. Sanna är favorit till att vinna VolvoCupen 2021 och verkar inte göra sin fans besvikna. På Falkenbergs Motorbana fick övriga Volvoförare ta i ordentligt för att hänga med. Kevin Rikardsen från Köping gjorde bra ifrån sig i sin Volvo S60. Men i år har Kevin fått sällskap i klassen av lillebror Kalle Rikardsen som vann Renault Junior Cup 2020. Kalle kör också en Volvo S60 och gav brorsan en tuff match emellanåt, tyvärr var Kalle lite väl het och var av banan ett par gånger under helgens båda lopp. Mer rutin behövs, men det kommer garanterat framöver. Kevin höll sig i alla fall på banan i race 1 och låg bakom ledande Sanna. Trea låg överraskande Ulf Borgström från Munkedal i en Volvo S40 som fått ordentlig fart i år. Tyvärr blev det många varv bakom säkerhetsbilen i race 1 och därför blev det inga stora förändringar i resultatlistan dom sista varven. Sanna vann med Kevin som tvåa och Ulf som trea. Ulf Borgström tog därmed sin första pallplats i VolvoCupen. 15 förare deltog i tävling där vi fick se bra fajter från alla positioner i fältet. Nya förare denna helg var bland annat Jonas Börjesson från Uddevalla i en i en Volvo S70 och Henrik Rehn från Markaryd i en Volvo 240. Sedan tidigare har vi med Benny Pettersson från Sköllerska i en Volvo V70 som blir allt snabbare.
Race 2 var spännande där alla varv nu fick köras i fullt race tempo. Topp tre höll sig på samma positioner som i race 1 trots att Ulf Borgström var nära att passera Kevin Rikardsen på slutet blev det samma resultat även denna gång. Sanna vann före Kevin och Ulf. Sanna leder VolvoCupen på maximala 400 poäng.
SSK Klass 2
Förarna i klass 2 körde tillsammans med BMW Cup, vilket ledde till en del trafik på banan, men dom skötte det med bravur, tack vare att klasserna är prestandamässigt ganska lika. Anders Svensson från Linköping som kör en BMW 320 trivdes på Falkenbergsbana trots att det var extremt vart i bilen. Fyra körpass på en och samma dag slet på förarna. Träning, kval och två race var det som gällde, men samma upplägg hade vi även för flera andra klasser under helgen. Anders gjorde en bra start i race 1, bakom jagade Richard Edberg från Jönköping i en Mazda RX-7 och Svante Lundkvist från Skepplanda i en BMW. Malin Hellman från Falkenberg fanns också med och skuggade bakom i sin BMW M3 E36. Anders höll ett högt tempo från start till mål och tack vare det vann han race 1 med 1,3 sekunder till godo ned till tvåan som blev Richard Edberg. Trea blev Svante Lundkvist.
Om race 1 var svettigt, blev det nog värre i race 2. Nu var Malin Hellman på hugget och ville ge Anders en tuff match. Anders var uppe i ledning med Malin tätt, tätt efter. Bakom dessa två fanns Richard och Svante nära hela tiden. Men alla tittade på vad Malin skulle kunna göra mot Anders i kampen om förstaplatsen. Anders fick köra defensivt för att hålla undan, Malin försökte hela tiden hitta en väg förbi, för hon var snabbare på vissa delar av banan, men kom aldrig om. Anders höll med en hårsmån undan och vann med 0,1 sekunder före Malin i mål. Trea blev Richard Edberg. Richard leder klassen totalt efter två deltävlingar.
SSK Classic
I klassen för historiska bilar var Ulf Andersson från Göteborg tillbaka och skulle försöka få fart på sin Volvo 140. Tyvärr bilen inte bilen det samma. Ulf bröt tidigt på lördagen och fick packa ihop för hemfärd mot Göteborg. Även Tore Buer fick problem med sin Volvo 240 och fick bryta. Kvar fanns Stefan Axelsson från Gunnarskog som då vann båda loppen i Classic Racing med sin Ford Escort. Stefan leder också klassen totalt. I Classic Standard kom en förare till start och det var Lars Rosell från Ulricehamn i en Volvo PV. Lars körde endast race 1.
Nästa deltävling blir Raceweek på Kinnekulle den 23-25 juli.