SSK-Serien körde årets näst sista tävling på hemmabanan Kinnekulle Ring. Det var en intensiv endagstävling med både träning, kval och två race. Tempot blev högt både på och bredvid banan och säkerhetsbilen fick kallas ut ett flertal gånger för att man skulle få ordning på allt och alla.
I Renault Juniorklassen tog Henric Skoog greppet om mästerskapet efter en dubbelseger. I första racet hade han Lina Björklund och Philip Larsson efter sig och i andra Oscar Hillström och Björklund.
I Volvo Original Cup vann Tim Svensson första racet före Axel Hellsten och August Krokström. I andra vann Krokström före Jimmy Eriksson och Hellsten som därmed befäster sin ledning i mästerskapet inför finalen.
I Klass 2 vann Reine Bergström första racet med endast 0.3 sekunder före Malin Hellman Johansson, men Malin fick sin revansch när hon vann andra racet före Roger Ekman och Ingvar Nilsson. I Klass 3C vann John Erik Öberg före Hans Wärnbring och Leif Andersson i första medan Johan Wärnbring vann före Öberg och Andersson i andra. Per Gustavsson var ensam i klass 3A och Ulf Andersson var ensam i mål i Classic.
I Klass 1 tog Ove Ring en dubbelseger medan debutanten Anders Gustafsson och Roger Wikström delade på de andra pallplatserna. I Classic Standard tog Marcus Söderqvist en dubbelseger. Olle Erixon och Bo ”Röfärgarn” Söderqvist var efter honom i första racet medan Gert Severinsson och Erixon var efter honom i andra.
Nu återstår endast finalen i SSK-serien som körs i Karlskoga den sjätte oktober.
SSK arrangerade även ett långlopp i helgen. Det var fjärde deltävlingen för ERCup. SSK och ERCup har haft ett samarbete i några år nu och i helgen erbjöds SSK-förarna att ställa upp i långloppet i två timmar för att prova på. Inget team nappade på den idén, men däremot fick vi se ett team som körde hela sextimmarsracet med Mikael ”Lången” Petterssons Volvo 855. ERCups motorreglemente säger att man antingen får ha en 2.5-litersmotor med 2-ventilsteknik, eller en 2-litersmotor med 4-ventilsteknik. Bilarna som kör i Volvo Original Cup klarar inte denna regel, men de har fått dispens att få vara med eftersom motorerna inte är trimmade. ”Långens” team hette Lean Machine Racing och förarna var Magnus Hasselström, Jan Johansson, Pontus Axelsson och Johan Lekås. De körde bara för att det är kul och hade inga särskilda ambitioner mera än att de skulle köra hela vägen till målet. I inledningen av racet var det blött på banan och det gjorde att de hängde med riktigt bra. De körde hela racet utan några missöden och till deras förvåning kom de på andra plats bland de framhjulsdrivna bilarna och 12:e plats totalt!
Tävlingen vanns av iCar Racing med en BMW medan den framhjulsdrivna klassen vanns av Kärkkäinen Rally & Racing i en Toyota.
Bengt-Åce Gustavsson – www.racefoto.se